Boek Grip review

Hoogste tijd voor een nieuw blog! Dit keer over het boek Grip van Rick Pastoor. Hij is eindverantwoordelijke bij het bedrijf Blendle en heeft zijn eigen manier van werken gevonden. In zijn boek laat hij stap voor stap zien hoe hij dit aanpakt. Ik heb dit boek pas gelezen en daar heb ik een aantal tips uitgehaald die ik inmiddels zelf gebruik. Als heus Meisje van het Lijstje deel ik ze graag!

Dit boek begint met het inzoomen op je plannen per week of dag, en tilt dit steeds een stapje hoger naar grip op je kwartaal, je jaar en uiteindelijk je leven. Op die manier krijg je stap voor stap een beeld van de werkwijze van Rick. Doordat hij heel concreet vertelt hij dit aanpakt, is het fijne hieraan dat je de tips direct zelf kunt toepassen.

Verschil tussen belangrijk & urgent
Prioriteiten stellen: daar is iedereen wel mee bekend. Ik vond dat Rick dat heel mooi uitlegde. Iets wat me namelijk goed is bijgebleven is het onderscheid tussen belangrijke taken en urgente taken. Dan denk je misschien: wat is het verschil? Urgente taken zijn taken die zo snel mogelijk moeten gebeuren, het liefste nu – vandaag nog. Belangrijke taken moeten ook gebeuren, maar zijn te verschuiven.

Ik vond het zelf een eyeopener om taken in te delen op basis van deze twee factoren. Zo komt een niet urgente, maar wel belangrijke taak dus op je planning en zal je deze taak niet door teveel urgente taken kunnen verdringen, gezien je anders op langere termijn in het gedrang komt. Andersom kan een niet belangrijke, maar wel urgente taak wellicht uitbesteed worden. Rick laat in zijn boek zien dat je hier een matrix voor kunt gebruiken en op deze manier grip krijgt op je taken & prioriteiten.

Wekelijkse review
Tweede tip die ik direct ben gaan toepassen, is het uitvoeren van een wekelijkse review. Dit betekent dat je aan het einde van je werkweek een terugblik doet. Wat is wel gelukt, wat niet? Zijn er taken bijgekomen die je voor volgende week kunt inplannen? Zijn er nog mailtjes die beantwoord moeten worden of notities die uitgewerkt of gedeeld moeten worden? Voor mij is dit ook een moment om mijn downloads en alle andere bestanden op mijn laptop te organiseren. Dit zorgt ervoor dat je met een voldaan en georganiseerd gevoel het weekend in kunt luiden en je nieuwe week met een frisse start te beginnen!

Lastige taken leuker maken
Taken die je uitstelt of waar je tegenop ziet, we kennen ze allemaal. Leuke tip in het boek vond ik dat je probeert een taak leuker te maken. Dit kan eenvoudig door een lekker drankje of snackje te pakken, en kaarsje aan te steken en je favoriete muziek te luisteren. Ook helpt het opdelen van een grote taak in kleinere taken en het opschrijven van je precieze taak in je planning. Maar ik vond met name het leuker maken van je taak een goede! Zo vind ik af en toe werken op de bank bijvoorbeeld heel chill – en zo kan ik een lastige taak wat fijner maken 🙂

Controle over je to do’s
De laatste tip die ik graag met je deel, is het houden van controle over alle to do’s die door je hoofd kunnen spoken. Zo zijn er veel (plannings)tools die werken met verschillende categorieën of labels. Het zou je wellicht kunnen helpen om ook een privé label / notitie te gebruiken met dingen die je niet moet vergeten maar je wel tijdens werk te binnen kunnen schieten. Een vaderdagcadeautje kopen bijvoorbeeld, of het brengen van de auto naar de garage. Zo behoud je je to do’s op één plek en kan je vrijwel niets meer ontschieten. Doordat je dit dan ook weer tegenkomt in je wekelijkse review, heb je voor jezelf een flow opgezet die voor mij een gevoel van controle – GRIP 🙂 – geeft!

Ik ben sowieso een lezer, maar ik heb ook altijd al interesse gehad in onderwerpen rondom plannen, productiviteit, werktips etc. Ik vind het erg interessant om te lezen hoe anderen dit aanpakken en “grip” op hun werk – en zelfs leven – krijgen. Dus mocht je die interesse ook hebben, dan kan ik je dit boek zeker aanraden!